PROFILE PICTURE





Jmenuji se Dara a jsem certifikovanou lektorkou jógy.
S jógou jsem se poprvé setkala před více než deseti lety a byla to láska na první usednutí na podložku.
Své lekce vedu v klidnějším i dynamičtějším tempu a zaměřuji se hlavně na vinyasu, power jógu, jin jógu a zdravá záda...Na lekcích mám ráda voňavé olejíčky, příjemnou hudbu a světlo svíček. Aktivně přispívám články do časopisu Jóga Dnes a píši blog na webu Jóga Dnes s názvem "jóguju (na cestách)". Potkat se spolu můžeme v Energy Studiu v Praze a také na lekcích v penzionu Na Kmíně.

{Studiové lekce}

Pondělí: 17h Zdravá záda - Na Kmíně + 18.15 Jóga pro začátečníky // Úterý: 11.30h Polední jóga - Energy Studio // Středa: 9h Zdravá záda - Energy Studio //

Jarní jógová očista - jarní flow

Příroda se probouzí, ve vzduchu je cítit teplý dotek jara. Pro mnohé z nás je právě toto období časem nových začátků. Cítíme příval energie, cítíme optimismus a radost z každého nádechu. Právě s každým nádechem zaznamenáme nové vjemy. Stromy a keře začínají kvést, ptáčkové o sobě dávají hlasitě vědět a i ten jarní déšť má svoji charakteristickou vůni. A my zatoužíme se “probudit” do jara v té nejlepší kondici. Chceme být zdraví a zářit, šířit kolem sebe pozitivní náladu a vyzařovat harmonii.

Nejlepším způsobem, jak nastartovat po zimním období nejen své tělo, ale i mysl je očista.

A tím není myšlena jen očista organismu, ale i prostředí kolem nás. Zbavit se všeho, co nám neslouží a uvolnit místo pro nové. Všechno tíživé odpustit a přivítat lehkost a svěžest. 


  • Umyjte okna a větrejte


Mytí oken není pro mnohé z nás zrovna oblíbená činnost, ale přiznejme si, jak dobře se cítíme, když ji máme zdárně za sebou. Říká se, že okna jsou srdcem domova a také pohledem do jeho duše. Pokud jsou čistá a čirá, vše jasné může proudit dovnitř. Větrejte, jak jen je to možné. Nechte čertsvý vzduch projít všemi místnostmi a odnést sebou vše negativní.


  • Úklid domova a šatníku


Udělejte pořádný jarní úklid. Utřete prach na všech poličkách. Umyjte a vykliďte skříňky, v kuchyni a spižírnu. Vymeťte každý kout v bytě. Pokud máte zahradu, terasu či balkón připravte na nich posezení, kam si budete moct kdykoliv ve volnou chvilku sednout s šálkem kávy či čajem, přečíst knihu nebo jen chytat sluneční paprsky.

Vytřiďte a provětrejte si svoje skříně s oblečením. A buďte přísní. Co leželo rok bez povšimnutí, to s největší pravděpodobností stejně neobléknete. Takové oblečení můžete odnést do kontejneru, zkusit prodat na interenetu nebo uspořádat vlastní bazárek. Určitě budete mít skvělý pocit z toho, že oblečení ještě někdo využije a neskončí v popelnici. Bazárek můžete uspořádat například v kavárně v okolí a podpořit tak nejenom váš oblíbený podnik, ale třeba i navázat nové kontakty ve vaší čtvrti. Kupte si oblíbenou svíčku a řezané kytky do vázy.


  • Očista prostor


Pořiďte si bílou šalvěj na vykuřování (www.yogamarket.cz). Indiáni bílou šalvěj považovali za nejposvátnější bylinu a účinný lék a používali ji při nejrůznějších rituálech a ceremoniích. Má osvěžující kořenitou vůni. Bílou šalvějí můžeme očistit nejen prostory kolem nás, ale i předměty. Pozitivně ovlivňuje našeho ducha, zbavuje nás všeho negativního, pomáhá vyčistit duši a ukázat nám novou cestu. Dým bílé šalvěje je nejenom očistný, ale i desinfekční. Vykuřování šalvějí je jednoduché. Pokud máte svazek, jeho jeden konec zapalte, sfoukněte a poté pohybem ruky dým rozdmýchávejte kolem sebe a do okolního prostoru. Můžete ji táké nasypat do mističky nebo nejlépe do mušle a nechat kouř prostupovat místnostmi. 



Prostory kolem nás bychom měli hotové a teď je čas na očistu nás samotných.


  • Strava


Po zimě je vhodné upravit i náš jídelníček. Často se v tomto období můžeme setkat s termínem “jarní detoxikace organismu”. Pro jarní očistu nemusíme hned držet půst, ale zařadit vhodné potraviny. Na jaře vše kvete, pučí a tím bychom se měli inspirovat. Zařaďte do jídelníčku hlavně zeleninu, klíčky, výhonky, bylinky. Vše, co má vysoký obsah vitamínů a minerálů. A protože jaru vládne zelená barva, měli bychom tuto barvu mít i na talíři. Dopřejte si saláty, brokolici, kapustu, zelí, špenát, nezapomeňte ani na medvědí česnek. Zeleninu skombinujte s bulgurem, kuskusem. Z ovoce pak sáhněte po jablíčku či borůvkách, které jsou bohaté na antioxidanty. Dopřejte si čerstvé ovocné šťávy. Omezte maso a mléčné výrobky, aby se tělo mohlo přirozeně pročistit. Vyvarujte se alkoholu.


  • Pobyt venku


Pobývejte venku tak často, jak jen to je možné. Zařaďte do svého programu každodenní procházky na čerstvém vzduchu, nasávejte první sluneční hřejivé paprsky. Až pojedete ráno do práce nebo se budete odpoledne vracet domů, vystupte o pár zastávek dříve a projděte se. A pokud vás během dne přepadne jarní únava, dopřejte si krátký spánek bez výčitek. Poslouchejte své tělo.


  • Digitální detox


A v neposlední řadě zkuste do svého jarního programu zařadit i tzv. “detox digitální”. Možná vydržíte jen pár hodin, možná celý den a možná celý víkend. Zkuste vypnout mobil nebo si na chvíli z telefonu odinstalovat sociální sítě. Uvidíte, jak se najednou budete na svět dívat jinak a každou hodinu dne si prožijete mnohem přitomněji a vědoměji. Opravdu, já to zkusila. A jak bylo nejdříve těžké, bez digitálního světa vydržet, nakonec bylo i trochu těžké se vrátit. Média jsou prostě z našich životů již neodmyslitelná, ale být chvíli bez nich je moc fajn.


Jarní očistná flow


Rozložte si svoji jógamatku, otevřete okno a nechte čerstvý vzduch proudit do místnosti. Můžete si zapálit svíčku nebo přidat olej do aromalampy s vůní, která ve vás probudí svěžest, např.: jasmín, pomeranč nebo šeřík. Před samotnou praxí se na chvíli posaďte do pohodlného sedu, zavřete oči.  Můžete si za víčky nechat plynout obrázky, čerstvá zeleň na louce, první rozkvetlé květiny, cvrlikot ptáčků…jakákoliv vizualizace, kterou máte spojenou s jarem. Hluboký nádech, výdech, zklidnění, uvolnění…


Střídavý dech - Nádí Šódhana - posaďte se do pohodlného sedu. Vytáhněte se za temenem hlavy a přiložte ukazováček a prostředníček vaší pravé ruky na oblast třetího oka, mezi vaše obočí. Palcem zakryjte pravou nosní dírku a nadechněte se levou, poté prsteníčkem zakryjte levou nosní dírku, uvolněte pravou a vydechněte. Nádech pravou, zakryjeme, uvolníme levou a vydechneme. Takto několikrát prostřídáme a ukončíme ho výdechem levou nosní dírkou. Poté ještě setrvejte v klidném sedu a dýchejte oběma nosními dírkami. Poté pomalu otevřete oči.
Pozice jelena - Mrigiasana - Pokrčte nohy tak, aby se pravé chodidlo dotýkalo levého kolene a stehno s lýtkem vzájemně svýraly pravý úhel. Pozici provedeme v rotaci, levou dlaň položíme na pravé koleno. Můžeme jít také do předklonu v rotaci a položit dlaně či předloktí na podložku. Poté zopakujeme na druhou stranu.
Dítě - Balasana - Pozici proveďte s koleny od sebe a uvolněte trup mezi vaše stehna. Poté pažemi přejďete na jednu a druhou stranu. V každé variantě setrvejte na několik dechů.
Vysoký klek - kolena mějte stále od sebe a jednou rukou jděte do záklonu, druhou paži vyneste vzhůru ke stropu a zopakujte 3x na každou stranu.
Štěně - Anahatásana - Přes pozici na všech čtyřech přejděte rukama co nejdále dopředu, aby se hezky protáhla páteř. Spustťe hlavu k podložce a opřete ji o bradu nebo o čelo. Poté nechte hrudník klesnout k podložce.
Dítě - Balasana - Uvolněte se z pozice do dítěte, již s koleny u sebe. Paže můžete protáhnout buď před sene nebo podél těla.
Pes hlavou dolů - Adho mukha švanásana - S výdechem přejděte do pozice psa hlavou dolů. Prsty u rukou jsou do široka rozevřené a prostředníčky směřují vpřed. Hlava je uvolněná a pohled směřuje na kolena, ramena máme co nejdále od uší. Spodní žebra jsou zatažená a zapojujeme jak spodní břicho, tak pánevní dno. S nádechem chytněte pravou rukou váš levý kotník a s výdechem rotujte do leva. Podívejte se pod vaším levým podpažím a setrvejte v pozici na několik dechů. Poté proveďte na opačnou stranu.
Hluboký předklon - Uttanásana - pomalými krůčky dojděte chodidly mezi dlaně do hlubokého předklonu. Můžete se chytnout za lokty, uvolnit bedra. Pokud potřebujete, pokrčte si kolena. Poté odložte dlaně do podložky a střídavě zvedejte pravou a levou paži vzhůru ke stropu a přitom krčte protilehlé koleno.
Židle - Utkatásana - z hlubokého předklonu se s nádechem vyneste rovnou do pozice židle. Vytáhněte paže vzhůru ke stropu a poté spojte dlaně před hrudníkem a rotujte do leva. Pravý loket opřete o levé stehno. Dlaněmi tlačte o sebe a vytáčejte hrudník a hlavu směrem vzhůru. Varianta v rotaci má detoxikační učinky a masírujeme nám vnitřní orgány.
Vysoký výpad v rotaci -  v rotaci v židli přeneste váhu na vaše levé chodidlo a pravým odkročte dozadu. Pravé chodidlo je na vysoké špičce a aktivně se od ní odtlačujeme, jakobychom chteli vystartovat vpřed.
Nízký výpad - Anjaneyasana - Pravé koleno a nárt odložte do podložky. Koleno a kotník přední nohy jsou v kolmici, boky a pánev protlačujeme směrem dopředu a dolů do podložky. Narovnáme trup, oddělíme dlaně od sebe a v rotaci rozpažíme. Vydržíme na několik dechů a poté odložíme dlaně do podložky a levé koleno posuneme k levému zápěstí. Pravou nohu protáhneme za sebe, nárt zůstává v podložce, oba boky směřují dopředu a přecházíme do pozice holuba.
Holub - Kapotásána - pozici holuba proveďte s rotací. spojte dlaně před hrudníkem a rotujte do leva. Pravý loket opřete o levé stehno. Vydržte na několik dechů a poté uvolněte do holuba, kdy trup klesne dolů k podložce nad pokrčenou nohu.
Pes hlavou dolů - Adho mukha švanásana - S výdechem přejděte do pozice psa hlavou dolů. Prošlápněte se z jedné nohy na druhou pro uvolnění kyčlí a proveďte sestavu na druhou stranu od bodu 7-12. Poté z pozice holuba opět přejděte do psa hlavou dolů a prošlápněte z jedné nohy na druhou.
Spinální twist- Ardha Matsyendrásána - posaďte se protáhněte nejprve nohy před sebe, uvolněte hýždě a poté pokrčte levé koleno a přehoďte levou nohu za pravou tak, aby chodidlo levé nohy bylo celou plochou v podložce. S nádechem se vytáhněte od pasu vzhůru a s výdechem rotujte do leva. Vydržte na několik dechů a poté proveďtě pozici na druhou stranu.
Rotace na zádech - položte se na záda a přitáhněte na chvíli kolena k hrudníku. Stáhněte ramena do podložky a od uší. Poté protáhněte pravou nohu do podložky a levou rukou chytněte pravé koleno, to následně stáhněte do leva, hlava jde do prava. Paže můžete uvolnit do svícnu. Jen si zde pohlídejte, aby se vám neodlepila ramena od podložky. Poté si opět přitáhněte kolena k hrudníku a proveďte rotaci na druhou stranu.
Kolena k hrudníku - Apanásana - Přitáhněte si kolena k hrudníku. Hlavu držte v prodloužení páteře a ramena v podložce. Můžete se rozhýbat ze strany na stranu a promasírovat si bedra.
Šavásana - Na závěr si dopřejte krátkou relaxaci v pozici mrtvoly.
© Dara Rakovcik - Lektorka jógy - Praha | Yoga teacher - Prague • Theme by Maira G.